True

  •   
Advies nodig? Bel  085 104 1008 of mail naar  verkoop@sourcesnrg.nl 
Kennismaken met jouw nieuwe warmtepomp
in 5 veel gestelde vragen

5 veel gestelde vragen na installatie van de warmtepomp

Gefeliciteerd met uw keuze voor duurzaam verwarmen (en eventueel koelen) met een warmtepomp. Het verwarmen van uw woning middels een warmtepomp vraagt om een iets andere aanpak dan het verwarmen met de veelal bekende cv-ketel. Om u te ondersteunen in het bedienen en gebruiken van de warmtepomp hebben wij de 5 meest gestelde vragen op een rij gezet. Zo bent u goed voorbereid om te starten met deze nieuwe manier van verwarmen.


1. Hoe bedien ik mijn nieuwe warmtepomp?

Uw warmtepompinstallatie bestaat altijd uit de volgende onderdelen: de binnenunit, de buitenunit en de thermostaat. In principe dient de warmtepomp altijd via de thermostaat bedient te worden. De warmtepomp wordt opgeleverd met de daarbij horende instellingen. Wanneer u de warmtepomp op de binnenunit bedient kan het zijn dat deze instellingen aangepast worden en de warmtepomp niet meer goed werkt. Op de thermostaat kunt u de temperatuur verlagen of verhogen. 

Let op: het opvoeren of verlagen van de temperatuur in huis dient bij een warmtepomp altijd stapsgewijs te gebeuren. Dus per graad of halve graad. Een warmtepomp doet er langer over om de woning op temperatuur te brengen in vergelijking tot de cv-ketel. Het duurt dus altijd even voordat de woning op de gewenste temperatuur is.  

Voor het koelen van de woning (uitsluitend mogelijk bij vloerverwarming), moeten aparte instellingen gedaan worden. Tegen een vast tarief kunnen wij deze instellingen op ieder gewenst moment in het jaar voor u aanpassen. 

Ook adviseren wij u natuurlijk om voor het gebruik van de warmtepomp altijd de handleiding en/of brochure van de thermostaat en warmtepomp goed door te lezen.


2. Mijn warmtepomp staat gelijk in storing, wat kan ik doen?

Zeker in het begin is het mogelijk dat er tijdelijk storingen optreden na de installatie van uw warmtepomp. Dit komt vooral omdat de warmtepomp samen moet gaan werken met uw bestaande verwarmingsinstallaties. De meeste storingen komen doordat er bijvoorbeeld te veel lucht in het verwarmingssysteem zit of flow storingen doordat het verwarmingscircuit gedeeltelijk gesloten is. U kunt hierbij de volgende punten controleren:

  • Ga na of alle radiatoren goed ontlucht zijn. Klik hier om te lezen hoe u uw verwarming kunt ontluchten.

  • Zorg ervoor dat alle kranen van de radiatoren en vloerverwarming volledig open staan. Zo ontstaat er voldoende systeeminhoud die de warmtepomp nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Dat er storingen optreden in uw systeem betekent dus vaak niet dat er iets mis is met de warmtepomp. De meeste storingen komen door verkeerd gebruik, het bestaande verwarmingssysteem of instellingen die nog extra aanpassingen vereisen. 


3. Mijn warmtepomp maakt geluid, blijft dit zo? 

Omdat de buitenunit van de warmtepomp buitenlucht omzet in warmte moet deze op koude dagen harder werken om de woning van warmte te voorzien. De buitenunit zal op koudere dagen dus meer geluid maken dan op warmere dagen. Simpelweg omdat de verwarmingsvraag dan groter is. Daarnaast zal de buitenunit van de warmtepomp op momenten van de dag harder draaien dan op andere momenten. Geluid uit de buitenunit is dus altijd afhankelijk van de warmtevraag in huis. Bij sommige warmtepompen is het ook mogelijk een geluidsreducerende modus in te stellen.


4. Ik kan de temperatuur op mijn thermostaat niet aanpassen, hoe kan dit?

Het kan voorkomen dat de warmtepomp niet reageert op de thermostaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben, de meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Een slecht signaal tussen de thermostaat en de warmtepomp. Dit kan voorkomen wanneer de thermostaat middels een wifi verbinding verbonden is. De wifi verbinding moet dan opnieuw verbonden worden. Is uw thermostaat bedraad? Controleer dan of de bedrading goed aangesloten is.

  • De thermostaat staat in uitstand/slaapfunctie. Activeer de thermostaat door op de aan knop te klikken. De thermostaat kan namelijk uitstaan (ook wanneer het scherm zichtbaar is). 

  • In veel gevallen staat er ook een klokprogramma ingesteld. Hierdoor kan de temperatuur op bepaalde momenten van de dag niet aangepast worden. U moet dan het klokprogramma van uw thermostaat aanpassen of uitschakelen.


 5. Wanneer ontvang ik de ISDE subsidie?

Na oplevering en betaling van uw warmtepomp wordt de ISDE aanvraag door ons ingediend. ISDE subsidies worden ongeveer twee keer per maand door ons ingediend bij RVO. U ontvangt doorgaans binnen ongeveer 5 tot 10 weken bericht of in aanmerking komt voor de ISDE subsidie. Het subsidiebedrag wordt dan direct door RVO naar uw rekening gestort.

Heeft u vragen over een warmtepompinstallatie of zou u een offerte willen ontvangen. Laat dan hier uw gegevens achter, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

To install this Web App in your iPhone/iPad press and then Add to Home Screen.